آمادگی برای ورود به بازار کار-قسمت دوم

در پست آمادگی برای ورود به بازار کار، به بیان مقدمات آمادگی برای ورود به بازار کار مهندسی آب پرداختم و در رابطه با تحصیل در دانشگاه، دروس واجب برای خواندن و برخی برنامه های مفید در کنار درس خواندن صحبت کردم. در این پست به ادامه موضوع بازار کار و بحث مدارک و کلاس های جانبی می پردازم.

تقریباً همه ما این حرف رو شنیدیم که “دانشگاه از نظر عملی چیزی به آدم یاد نمیده”، اما خب معنیش این نیست که دانشگاه از نظر تئوری چیزی به ما یاد میده! در واقع گاهی مطالب تئوری ارائه شده در دانشگاه آن قدر قدیمی و یا حجیم است که عملاً بدون هیچ استفاده ای خواهند ماند؛ حالا اضافه کنید به این مورد عدم تجربه را.یکی از راه های افزایش دانش تئوری/عملی و به دست آوردن فرصت های بیشتر در بازار کار، کلاس ها و آموزش های جانبی مرتبط با رشته است. حالا یا می توان این کلاس ها را در دانشگاه برگزار کرد (از طریق انجمن علمی) و یا در مراکز آموزشی معتبر اسم نوشت.

اولین و شاید مهمترین دوره ای که اکثر مهندسان آب نیز آن را می گذرانند (هر چند شاید در آزمون قبول نشوند)، دوره آموزشی “طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار” سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است. این دوره در دو قسمت طراحی و اجرا برگزار می شود. نکته مهم این است که تنها دارندگان این مدرک مجاز به طراحی و یا اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار می باشند. یعنی اگر شما دکترای آبیاری هم داشته باشید، فرقی نمی کند.
دوره های دیگری هم در سازمان نظام مهندسی برگزار می شود که می توانید در آن ها نیز شرکت کنید. دوره طراحی فضای سبز، آموزش GIS، گلخانه و …

توجه کنید، کسی که دانش و توانایی بیشتری دارد، هم امکان پیدا کردن کار برایش بیشتر است، و هم موفقیت بیشتری کسب می کند. شما که از آینده خبر ندارید، پس تا می توانید دست خود را پر کنید. شاید به نظرتان الآن GIS به کارتان نیاید، یا یادگیری طراحی فضای سبز را امری بیهوده بدانید، اما اگر توان شرکت در کلاس ها و یادگیری را دارید، این فرصت را از دست ندهید. شاید در آینده خودتان صاحب یک شرکت فعال در زمینه احداث گلخانه شدید.

از مراکز معتبر دیگر می توان به سازمان فنی و حرفه ای اشاره کرد. مدرک این سازمان حتی در خارج از کشور نیز معتبر بوده، و در واقع برای هر دوره کد بین المللی دارد. دوره هایی که اکثراً هم از لحاظ عملی و تجربی سطح مناسبی دارند (البته نه همه دوره ها و نه همه مراکز). دوره نقشه برداری، طراحی فضای سبز، کشت گلخانه و حتی دوره برق عمومی

کسانی که در تهران زندگی می کنند یا امکان حضور در تهران را دارند، می توانند از دوره های آموزشی دانشکده نقشه برداری استفاده کنند. دوره های مختلف در زمینه نقشه برداری، مانند نقشه برداری، توتال استیشن، اتوکد، GIS، GPS، اتوکد لند و …
همچنین مجتمع فنی تهران از دیگر مراکز معتبر با دوره های گوناگون است. آموزش اتوکد، GIS، اتوکد لند، برنامه ریزی و کنترل پروژه، متره و برآورد و … مجتمع فنی همچنین دوره های آموزش زبان را نیز برگزار می کند.

جهاد دانشگاهی، مرکز آموزشی فعال در اکثر شهرها که آموزش های مختلفی را به متقاضیان ارائه می دهد. مدرک جهاد دانشگاهی هم از مدارک معتبر است.

شرکت در کارگاه ها، کنفرانس ها و سمینارهای تخصصی هم از موارد دیگری است که می تواند به شما در دستیابی به تخصص بیشتر و یافتن شغل بهتر کمک کند. تمامی این کارگاه ها و کنفرانس ها، یک گواهی مبنی بر حضور و نیز گواهی دیگری برای پذیرش مقاله به شما اعطا می کنند.

همچنین یکی از فرصت های مناسب برای دانشجویان، امکان برگزاری دوره ها توسط دانشگاه و ارائه مدرک است. مثلاً انجمن های علمی می توانند با هماهنگی دانشگاه و یکی از مراکز فوق و یا اساتید خارج از دانشگاه، دوره های آموزشی را برگزار کرده و به قبول شدگان مدرک ارائه کنند. به عنوان مثال در زمان دانشجویی خود من، با همکاری بچه های انجمن علمی کارگاه آموزش طراحی سیستم های تحت فشار برگزار کردیم. اساتید از یک شرکت مجری سیستم های تحت فشار بودند، مدرک هم با هماهنگی سازمان نظام مهندسی، از طرف آن ها صادر شد. همچنین انجمن علمی یک کلاس آموزش اتوکد برگزار کرد که مدرکش را دانشگاه صادر نمود.

دوره های عمومی هم که دیگر نیاز به گفتن ندارد، ICDL، آموزش زبان، آموزش اکسل تخصصی و …

به دو نکته توجه کنید. یکی این که لازم نیست حتماً برای دوره ها مدرک معتبر بگیرید. هر چند که مدرک معتبر، کار شما را راحت تر می کند اما ممکن است شما دانش و تخصصی را داشته باشید، اما مدرک نه، پس زیاد نگران نباشید، در بازار کار دانش مهمتر از مدرک است فقط باید بتوانید سوادتان را ثابت کنید. نکته دوم این که دلیل تأکید بر گرفتن مدرک، ایجاد رزومه است. پس اگر می بینید که دوره ای برگزار می شود که راحت می توانید در آن حضور داشته باشید و مدرک بگیرید، از دستش ندهید. زمانی می رسد که می بینید رقبای شما در بازار کار برای کوچکترین کارشان مدرک رو کرده اند و به اصطلاح رزومه پر و پیمانی دارند. البته رزومه خوب، به معنی قطور بودن نیست. از فردا نروید دنبال جمع کردن مدرک! منظورم این است که امکان گرفتنش را هم ساده از دست ندهید.

ادامه دارد…

مطلب مرتبط: آمادگی برای ورود به بازار کار-قسمت اول

محمّدحسین

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 18

  1. با سلام
    پست جالبی بود برای مهندسین آب همه این موارد کارامد هستند
    “موفق باشید مهندس”

  2. توسط مهسا

    ممنون از پست مفیدتون.
    ببخشید قسمت اول این موضوع برای من فرستاده نشده.
    خیلی دوست دارم متنشو داشته باشم.

  3. توسط هومن

    امیدوارم همه موفق باشیم

  4. توسط احسان

    واقها مطلب جالبی بود.قسمت سومش کی میاد؟خیلی دوس دارم بقیشو بخونم.من خودم مهندسی آب دانشگاه رامین اهواز میخونم.وبلاگم راجع به مهندسی آب هست.اگه یه سر به وبلاگم بزنید خوشحال میشم

  5. توسط مهر

    مقاله بسیار زیبا و جامعی بود مهندس
    همونطوری که میبینی اینجور مقالات طرفدار بیشتری داره تا مطالب علمی که شاید هیچوقت به کار نیاد.
    چند وقتی بود که خبرنامه سایت برام نمیومد، بعدا دیدم همشون رفتن تو اسپم ها. بعد از چند وقت اومدم تو سایتت و از خوندن این مقاله لذت بردم.
    به هر حال ما منتظر سومیش هستیم

    • توسط محمدحسین

      آره، این جور مقالات طرفدار بیشتری دارن، اما خب مطالب علمی هم کاربرد دارن
      خبرنامه هم مشکل زیاد داشت، فارسی رو پشتیبانی نمی کرد، تو اسپم رفتنش هم فکر کنم به خاطر این بوده که لینک داشته و تایتلش هم یکسان بوده، فعلاً که فیدبرنر گذاشتم

  6. توسط جواد

    خداقوت عمو.
    بابا سایت زدی و مقاله میدی و کلی کارت درسته.
    دادش شما تدریس خصوصی هم دارین؟
    جان من؟

  7. توسط امیر

    خیلی خیلی ممنون از راهنمایی عالی شما
    من دانشجوی ترم 1 هستم تنها دانشجوی کلاس هستم که خودم مهندسی آب رو انتخاب کردم یعنی انتخاب رشته اولم بودبا اینکه بعدا فهمیدم حتی معماری هم قبول شدم بازم خیلی راضی هستم.مطالبتون خیلی مفیده حتما ادامش بدین

  8. توسط قهرمان

    باسلام وخداقوت ،سایت جالبی دارین ،اگر ممکنه خبرها ومطالب جدید سایت را به ایمیلم ارسال کنید

    • توسط محمّدحسین

      به راحتی می توانید در خبرنامه سایت عضو بشید. ایمیل تان را در کادر مربوطه (بالای ستون سمت چپ سایت) وارد کنید، سپس عضویت تان رو تأیید نمایید.

  9. توسط sama

    مهمترین درد بچه های مهندسی آب اینه که دارن تو دانشکده ای درس می خونن که حق شون نیست.بیشتر از بچه های رشته های فنی زحمت میکشن اما کمتر دیده میشن.به امید روزی که کلمه کشاورزی رو از رشته ما حذف کنند مخصوصا بچه های سازه های آبی.

  10. توسط وجیهه محسنی حبیب آبادی

    آموزش نرم افزارهایی که مثلا شیب حوضه رو محاسبه میکنن اگه بذارین عالی میشه

  11. توسط fatemeh

    عالی بود
    خسته نباشید و خداقوت

  12. توسط Moein

    خداییش آفرین، مطالبتون خیلی مفیدبود

  13. Comments are closed.

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جدیدترین محصولات