مزایای آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای مانند روش های دیگر آبیاری تحت فشار دارای محاسن و معایبی است. از مزایای آبیاری قطره ای این است که به دلیل برقرارشدن توازن بین تبخیر-تعرق و مقدار آبیاری از هدر رفتن آب به صورت رواناب سطحی یا نفوذ عمقی جلوگیری می شود و چون فقط محدوده کوچکی ازخاک آبیاری می شود ازر شد علف های هرز در نقاطی که آبیاری نمی شود جلوگیری به عمل می آید.

آبیاری قطره ای

شمای کلی سیستم آبیاری قطره ای-منبع عکس:yuvaengineers.com

‏مطالعات نشان داده است که نسبت تولید به ازاء هر واحد آب مصرفی در آبیاری قطره ای نسبت به سایر روش ها بیشتر است. دلایل زیادی برای این موضوع می توان برشمرد. یکی این که در روش قطره ای چون آبیاری به طور مداوم و یا به دفعات زیاد صورت می گیرد رطوبت خاک همواره بالا است وگیاه تحت تنش آبی قرار نمی گیرد. دوم این که به دلیل محدود بودن سطح آبیاری رشد علف های هرز که معمولآ در رقابت باگیاه قرار می گیرند صورت نمی پذیرد. البته باید توجه داشت که تمام مطالعات نشان دهنده افزایش محصول به ازاء هر واحد آب مصرفی نیست، بلکه برخی مطالعات نیز نشان داده اند که در این رابطه تفاوتی بین آبیاری قطره ای و سایر روش های آبیاری وجود ندارد و این امر بسته به شرایط آب، خاک و گیاه می باشد.

از محاسن دیگر آبیاری قطره ای این است که این روش می تواند درزمین های کشاورزی ای که برای سایر روش ها امکان پیاده شدن نیست به کار گرفته شود. به عنوان مثال این روش را می توان در زمین پست و بلند و سنگلاخی پیاده نمود.

توصیه می کنم این مطلب را هم ببینید: معایب آبیاری قطره ای

 منبع: طراحی سیستم های آبیاری/دکتر امین علیزاده/چاپ ششم 

محمّدحسین

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 4

  1. توسط سرمه

    سلام ممنون از مطالب کاملتون.اقای محمد حسین من دانشجوی کاردانی رشته گل و گیاه زینتی از دانشگاه شریعتی تهرانم. درسمم بد نی اما اصلا به این رشته علاقه ندارم ومثل این که بازارکارخوبیم نداره.تصمیم گرفتم تو ارشد تغییر رشته بدم….

    • توسط محمدحسین

      اگر واقعاً علاقه ندارید، بهتر است تغییر رشته بدید. اما قبلش خوب بررسی کنید.
      موفق باشید

  2. توسط معصومه

    سلام دوست من.من دانشجوی کشور افغانستان مقیم ایران رشته کارشناسی کشاورزی هستم قراره یک ایدهای به کشور افغانستان بدهم نظراتی در مورد کشاورزی از شما میخاستم ممنون میشم کمکم کنید

  3. Comments are closed.

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جدیدترین محصولات