کاربرد دورسنجی در مطالعات آب‌های زیرزمینی قسمت هشتم

فصل دوم مباحث کاربرد دورسنجی در مطالعات آب‌های زیرزمینی، به کاربردهای دورسنجی می‌گردازد. آخرین نوشته فصل اول (مفاهیم دورسنجی) را می‌توانید در اینجا بخوانید. لینک باقی مطالب فصل اول نیز در انتهای آن مطلب آمده است.

کاربردهای دورسنجی

۱-۲- مقدمه

دورسنجی در بسیاری از زمینه‌های علمی و تحقیقاتی کاربردهای گسترده‌ای دارد. از جمله کاربردهای دورسنجی می‌توان به استفاده در شیلات، کارتوگرافی، جغرافیا، حفظ منابع طبیعی، علوم زمین، کشاورزی، مطالعات زیست‌شناسی و زیست‌محیطی، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی(GIS)، مطالعات آب، علوم مهندسی (تعیین محل احداث سدها و پل‌ها)، هواشناسی، حیات وحش و مخابرات و غیره اشاره نمود. در این بخش چند کاربرد آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۲-۲- کاربرد دور سنجی در کشاورزی

آمار و اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ ای بدست آمده در امور کشاورزی کاربرد وسیعی دارد. یکی از مهم ترین اهداف دورسنجی به دست آوردن اطلاعات از زمین‌های کشاورزی برای شناسایی زمین‌های بالقوه و مناسب برای کشت است. علاوه بر این اطلاعات ماهواره‌ای (به خصوص اطلاعات به دست آمده از سنجنده T.M) مدیریت و برآورد اوضاع کیفی و کمی محصولات کشاورزی را برای متخصصان کشاورزی آسان کرده است. بدین صورت که دورسنجی می‌تواند با تشخیص نوع و مقدار محصولات زراعی، کنترل و نظارت بر بیماری‌ها و هجوم حشرات، ارزیابی رطوبت خاک و دمای زمین، آثار آلودگی و پیش بینی هوا کمک و اطلاعات بسیاری را ارائه می‌دهد.

از دیگر مزایای عکس‌برداری ماهواره ای سرعت کسب و تحلیل دانسته‌هاست. این عاملی بسیار ارزنده برای مدیران کشاورزی است.

۳-۲- کاربرد دور سنجی در هواشناسی

در هواشناسی، دورسنجی به مطالعات اتمسفری می‌پرازد. ماهواره‌های هواشناسی با عکس‌برداری از ابرها در اتمسفر، جریان‌های هوا را تعقیب می‌کنند.
با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مسیر حرکت طوفان‌های دریایی مشخص می‌شود و بدین صورت کلیه اقدامات امنیتی در این خصوص صورت می‌گیرد. بنابر این پیش‌بینی طوفان با استفاده از دورسنجی می‌تواند کمک شایانی در جلوگیری از تلفات جانی و خسارات مالی نماید.

سنجنده‌ها با استفاده از دریافت تابش فروسرخ گرمایی مواد اتمسفر، مرز بین هوای خشک و مرطوب را مشخص می‌کنند و نقشه مربوط به توده هوا توسط این داده‌ها تهیه می‌شود.

محمّدحسین

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جدیدترین محصولات